Menu

Zo duurzaam als een broodje pindakaas

Wie kent de reclame van Calvé pindakaas uit de jaren ’80 niet? Hierin is Evert van Benthem te zien als klein jochie op schaatsen die aanvalt op een dikke boterham met pindakaas. ‘Ze zeggen dat je er sterk van wordt… van pindakaas’, zegt de jonge Van Benthem tegen een passerende boer. 

Nog elke dag gaat er in mijn broodtrommel een boterham met pindakaas mee naar mijn werk, al heb ik geen moment met de gedachte gespeeld om boer of schaatser te worden.

‘Helden van de Wildernis’
Nu denkt u misschien: Wat heeft pindakaas met openbare verlichting of duurzaamheid te maken? In het tv-programma ‘Helden van de Wildernis’ gaat Art Rooijakkers op bezoek bij mensen die zich inzetten voor behoud en bescherming van dieren in de wildernis. Tijdens één van die uitzendingen ging het over de Orang-oetans op Borneo. Deze apen leven alleen in Indonesië en ze worden ernstig bedreigd door de kap van het regenwoud in verband met de aanplant van palmplantages. En deze aanplant van palmplantages is niet alleen een bedreiging voor de dieren die daar leven, maar ook voor het lokale milieu. En daar zit de link tussen pindakaas een duurzaamheid.

In veel van de producten die bij ons in de winkels liggen, is palmolie verwerkt. Bijvoorbeeld in koekjes met vulling, in shampoos en dus ook in pindakaas. Blijkbaar werk ook ik met mijn broodje pindakaas indirect mee aan de ondergang van de Orang-oetans en aan de schade aan het milieu die verbouw van palmolie met zich mee brengt. Het vriendelijke en pure beeld van de reclame uit de jaren ’80 geeft mij anno 2017 toch een iets ander gevoel.

Duurzaamheid borgen
Dingen blijken dus niet altijd zo te zijn als in eerste instantie verwacht. Dat geldt thuis, en dat is in de openbare ruimte niet anders. Zijn de producten die wij in de openbare ruimte toepassen wel altijd even duurzaam of weten wij het simpel gezegd niet helemaal (of helemaal niet)? Op welke wijze kopen wij onze materialen in? Borgen wij duurzaamheid in onze inkoopprocedures en aanbestedingen? Of is dit iets wat je kunt overlaten aan de markt? Dat laatste in ieder geval niet; het initiatief en de verantwoordelijkheid ligt hiervoor bij de opdrachtgevers. 

Duurzaamheid moet vanaf het eerste begin onderdeel zijn van het proces. Vanaf de Voorbereidingsfase moeten ook de ambities en doelstellingen op het gebied van duurzaamheid bekend zijn. Als de ambities en doelstellingen al bij aanvang bekend zijn, dan kunnen deze in het verdere proces van Ontwerp, Contract, Aanbesteden, Ontwerp & Realisatie en ten slotte Gebruik & Onderhoud geïmplementeerd worden. 

Samenwerken
Als de gedachte bij u opkomt dat dit eenvoudiger klinkt dan dat het in werkelijkheid is, dan kan ik mij dat heel goed voorstellen. Maar dit mag geen reden zijn voor uitstel. We staan voor een grote opgave die we niet alleen kunnen oplossen, dus samenwerken is cruciaal. Samenwerken om kennis te delen en kennis te vergroten. Laat u waar nodig adviseren, en maak gebruik van de duurzaamheidstools die inmiddels voorhanden zijn. 

En dan, stap voor stap, komen we tot die duurzame leefomgeving. Een duurzame leefomgeving voor ons, en hopelijk ook voor de Orang-oetans op Borneo. Maar nu is het eerst tijd voor een broodje!