Menu

Blog - Duurzame mobiliteit

Wat is duurzame mobiliteit?

Al schrijvend zweef ik, onder genot van een kop koffie en met een snelheid van 300 km/h, door het Franse platteland. De terugreis van een prachtige InterRail die me meenam van adembenemende gletsjers in de Zwitserse Alpen tot aan heerlijke pasta vongole (met uitzicht op de vulkaan Stromboli) in Zuid-Italië.

Meer dan twee weken reizen met alleen trein, bus, mijn eigen voeten en een enkele taxi! En met maar drie kleine vertragingen van nog geen uur in totaal (waaronder een vermakelijk Italiaans theaterdrama tussen de conducteur, lokale politie en een passagier), kan ik vol overtuiging zeggen: een prettige en relaxte manier van reizen!

(Duurzame) mobiliteit
Terwijl het landschap voorbij zoeft, denk ik na over ‘mobiliteit’. Wat betekent dat nou precies voor Nederlandse bedrijven? Vaak komt het neer op bezit en gebruik van auto’s. En het verduurzamen van mobiliteit? ‘Overstappen naar een elektrisch model’ is een veelgehoord antwoord. En hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat dit een goede zet is om op korte termijn de CO2-uitstoot te verminderen, is het wat mij betreft slechts een half antwoord. We moeten niet alleen sturen op een alternatief voor het gebruik van fossiele brandstof. We moeten ook eens kritisch kijken naar de totale mobiliteitsbehoefte van de maatschappij.

De noodzaak om jezelf te verplaatsen heeft verschillende oorzaken. En de vorm van mobiliteit hangt af van verschillende factoren; de bestemming, wat je moet vervoeren en met hoeveel mensen je reist. Tegenwoordig is een combinatie van meerdere mobiliteitsvormen binnen één reis ook goed mogelijk. Zo ga ik vaak met fiets of tram naar het station, vervolgens pak ik de trein om daarna lopend (of meereizend met collega’s) bij het einddoel te komen.

Audiovisuele ontwikkelingen
En is jezelf verplaatsen nog wel even noodzakelijk? Op afstand overleggen en online samenwerken wordt steeds gewoner. En dankzij de beschikbaarheid en ontwikkeling van audiovisuele middelen (video-overleg, schermdelen en gelijktijdig werken in hetzelfde document), is fysiek ontmoeten lang niet altijd meer nodig (of wenselijk). Dit scheelt niet alleen in reiskilometers, brandstof en afschrijving aan auto’s. Ook kun je je tijd veel efficiënter indelen. Reistijd wordt werktijd, waardoor er meer vrije tijd overblijft.

Helaas hebben veel bedrijven nog steeds vergoedingsregelingen op basis van één soort mobiliteit. De auto komt dan vaak als praktische/financiële winnaar uit de bus. Maar dit hoeft niet zo te zijn, zo kent Tauw bijvoorbeeld al jaren een 100% vergoeding van woon-werk reiskosten wanneer je met het openbaar vervoer reist. Een simpel voorbeeld van stimulering van reizen per openbaar vervoer.

Overheden aan zet
Om duurzame mobiliteit écht vorm te geven is meer nodig dan het omdenken van enkele gebruikers. Overheden moeten hier in hun ruimtelijke plannen meer aandacht voor hebben. Aandacht en ruimte voor goed openbaar vervoer, fietspaden (fietssnelwegen tussen steden en een goede fietsinfrastructuur in de stedelijke omgeving) en de verbindingen daartussen.

Bijkomend voordeel van duurzame mobiliteit is dat inwoners gezonder blijven. Je maakt tijdens je reistijd meteen fiets- en loopkilometers, wat ten goede komt aan je fysieke gezondheid. Daarnaast kun je in het openbaar vervoer nog wat lezen/werken en ontmoet je andere mensen. Dit heeft direct invloed op je mentale gezondheid, zo blijkt uit diverse artikelen.

Realistisch zijn, kansen pakken
Natuurlijk ken ik de kritieken op het bovenstaande. Mij hoor je ook niet zeggen dat reizen met het openbaar vervoer altijd en overal werkt. Ook ben ik geen voorstander van het verbannen van auto’s. Lange tijd heb ik zelf in het Noordoosten van het land gewoond. En ja, dan is reizen echt anders. Echter, in de randstad kunnen we nu al grote stappen zetten om onze mobiliteit direct te verduurzamen. Daarmee verlagen we ook nog eens significant onze CO2-uitstoot en de verkeersdruk op de (snel)wegen.

In de stedelijke omgeving leent de openbare ruimte rondom fietspaden zich daarnaast bij uitstek voor vergroening, wateropvang bij stortbuien en stimulering van gezond gedrag. Door in te zetten op gecombineerd gebruik van duurzame mobiliteit en de ruimte in het stedelijk gebied, pakken we meteen de knelpunten in de stedelijke ontwikkeling aan.

Door het mobiliteitsvraagstuk breed aan te vliegen en te combineren met de ruimtelijke opgave in het stedelijk gebied kunnen we echt spreken van duurzame mobiliteit. En zo wordt duurzame mobiliteit zoveel meer dan het vervangen van fossiel voor elektrisch.

Voordeel
Als ik alles nog eens overdenk, kom ik tot de conclusie dat ik de auto tijdens mijn vakantie geen moment heb gemist. Weinig tot geen vertraging, relaxt reizen en met volle teugen kunnen genieten van het uitzicht en de cultuur, heerlijk!

Ik was al enthousiast gebruiker van het openbaar vervoer en ben nu voor vakanties ook alleen maar positiever geworden! En wetende dat de CO2-uitstoot van deze reis ook nog eens heel laag is, geeft een super goed gevoel.

Deel deze blog: